KEMAMPUAN SISWA MI DALAM MENCERITAKAN KEMBALI CERITA FABEL BERDASARKAN KEPERCAYAAN DIRI

Authors

  • Hawazin Febri Institut Agama Islam Negeri Ponorogo
  • Yuentie Sova Puspidalia Institut Agama Islam Negeri Ponorogo

DOI:

https://doi.org/10.21154/ibriez.v8i2.442

Keywords:

Retelling of Fables, Self-confidence

Abstract

Self-confidence is needed by students to support their success in communicating. Students with high self-confidence will grow confident in themselves, and vice versa. Feelings of fear and inferiority are caused by a lack of self-confidence. One of the Indonesian language subjects at MI is orally retelling fables. This study found a lack of self-confidence in students, so the learning process is not optimal. Therefore, self-confidence is very necessary. This article seeks to reveal the ability to retell fable stories of MIN 6 Ponorogo students based on high, medium, and low self-confidence. To examine this problem, we used a qualitative descriptive method with observation, questionnaires, tests, and documentation in order to obtain sufficient data. Data findings were analyzed through data condensation, data presentation, and inference. The findings show that students with high confidence are successful in retelling fable stories, both in language, content, and non-language. Students with moderate self-confidence have a tendency to be anxious, so the ability to retell fable stories is not achieved as expected. Students with low self-confidence tend to give up easily when retelling fable stories, so that linguistic, content, and non-language factors are not achieved.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aristiani, Rina. “Meningkatkan Percaya Diri Siswa melalui Layanan Informasi berbantuan Audio Visual.” Jurnal Konseling Gusjigang 2, no. 2 (2016): 89–182.

Blegur, Jusuf. Soft Skills untuk Prestasi Belajar. Surabaya: Scopindo Media Pustaka, 2020.

Busro, Muhammad. Teori-Teori Manajemen Sumber Daya Manusia. Jakarta: Prenada Media Group, 2018.

Cahyani, Indah Dwi. “Peningkatan Keterampilan Menceritakan Kembali Fabel melalui Paired-Storytelling berbantuan Boneka Tangan Kelas II-A.” Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar 7, no. 3 (2016).

Ella, Kurniawati, Diah Rosra, Muswardi, dan Utaminingsih. “Hubungan antara Pola Asuh Orang Tua dengan Percaya Diri Siswa.” Jurnal Bimbingan Konseling 5, no. 5 (2017): 93–105. http://jurnal.fkip.unila.ac.id/index.php/ALIB/article/download/14402/10494.

Hali, Fitriyani. “Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Ditinjau dari Self Confidence.” Arus Jurnal Pendidikan 2, no. 1 (2022): 47–53. http://jurnal.ardenjaya.com/index.php/ajuphttp://jurnal.ardenjaya.com/index.php/ajup.

Halidjah, Siti. “Evaluasi Keterampilan Berbicara dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia.” Jurnal Visi Ilmu Pendidikan, 1996, 259–268.

Irawan, Dedy, dan Eka Nur Oktafiani. “Analisis Kesulitan Siswa dalam Menemukan Informasi Penting dari Sebuah Bacaan Paragraf.” Jurnal Muara Pendidikan 6, no. 2 (2021): 190–96.

Kadir. Pembelajaran Matematika dalam Era Revolusi Industri 4.0. Kendari: Universitas Halu Oleo Press, 2019.

Krisphianti, Yuanita Dwi. Ground, Understand, Revise, Use (Guru) untuk Percaya Diri SMK Bisa. Pasuruan: Penerbit Qiara Media, 2021.

Lisa. “Kemampuan Menceritakan Kembali Isi Teks Narasi (Cerita Fantasi) Siswa Kelas VII SMP Negeri 1 Wawatobi,” 4, No. 2 (2019): 268—83.” Jurnal Bastra 4, no. 2 (2019): 283–268.

Nurgiyantoro, Burhan. Penilaian Pembelajaran Bahasa Berbasis Kompetensi. Yogyakarta: BPEE, 2019.

RI, Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. Permendikbud RI Nomor 37 Tahun 2018 tentang Perubahan atas Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 24 Tahun 2016 tentang Kompetensi Inti dan Kompetensi Dasar Pelajaran pada Kurikulum 2013 pada Pendidikan Dasar dan Pendidikan Menengah (2018).

Sani, Ridwan Abdullah. Inovasi Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara, 2013.

Siregar, Rabiatul Adawiyah. Keterampilan Berbicara. Sumatera Barat: Yayasan Cendekia Pendidikan Muslim, 2021.

Suhadi. Path Analysis Faktor Dominan Penentu Rasa Percaya Diri Teori dan Riset. Malang: Literasi Nusantara Abadi, 2022.

Suryanto, Totok Agus. Memahami Bimbingan dan Konseling Belajar. Jawa Barat: Adab, 2021.

Ulviani, Maria. Bahan Ajar Teori Belajar dan Model Pembelajaran Bahasa Indonesia. Sumatera Barat: PT Insan Cendekia Mandiri, 2022.

Wibowo, Hery. Fortune Favors The Ready (Keberuntungan Berpihak kepada Orang-Orang yang Siap). Jakarta: Oase Mata Air Makna, 2017.

Yusuf, Ria Mardiana. Komitmen Organisasi: Definisi dipengaruhi dan Mempengaruhi. Makassar: Nas Media Pustaka, 2017.

Published

2023-12-25

How to Cite

Febri, H., & Puspidalia, Y. S. (2023). KEMAMPUAN SISWA MI DALAM MENCERITAKAN KEMBALI CERITA FABEL BERDASARKAN KEPERCAYAAN DIRI. Jurnal Ibriez : Jurnal Kependidikan Dasar Islam Berbasis Sains, 8(2), 186-196. https://doi.org/10.21154/ibriez.v8i2.442

Issue

Section

Articles