MATHEMATICS PROBLEM-SOLVING ABILITY FOR FOURTH GRADE STUDENTS OF SDN 2 TONATAN BY USING THE PMRI APPROACH

Authors

  • Kurnia Hidayati IAIN Ponorogo
  • Ahmad Zubaidi Islam Agama Islam Negeri Ponorogo

DOI:

https://doi.org/10.21154/ibriez.v7i2.266

Keywords:

problem solving;, mathematics;, PMRI;, realistic

Abstract

Problem solving is one of the basic mathematical abilities that students must master. To develop these abilities, education must direct students towards the use of various situations and opportunities in rediscovering mathematics in their own way. One approach that can be used is the Indonesian Realistic Mathematics Education (PMRI). PMRI also emphasizes bringing mathematics to meaningful teaching by linking it to everyday life that is realistic. The conclusion of this research is 1) The ability to solve math problems of grade IV SDN 2 Tonatan students (the experimental class after using the PMRI approach) is moderate. 2) The ability to solve math problems of fourth grade students of SDN 2 Tonatan (control class that does not use the PMRI approach) is moderate. 3) There is a difference in the mathematical problem solving ability of grade 4 students of SDN 2 Tonatan between before and after using the PMRI approach with tcount > ttable or 8,903 > 2,8 at a significance level of 5 % and 2)There is a difference in the mathematical problem solving ability of grade 4 students of SDN 2 Tonatan between those who use and do not use the PMRI approach with tcount > ttable or 2,79 > 2,02 at a significance level of 5 %.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afriansyah, Ekayasa Aldila. “Makna Realistik Dalam RME Dan PMRI.” LEMMA 2, no. 2 (2016).

Aisyah, Nyimas, Siti Hawa, Somakim, Purwoko, Yusuf Hartono, and Masrinawatie AS. Pengembangan Pembelajaran Matematika SD. Jakarta: Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi Departemen Pendidikan Nasional, 2007.

Cresswel, John W. “Educational Research: Planning, Conducting, and Evaluating Quantitative and Qualitative Research (2nd Ed).” NJ: Pearson Merrill Prentice Hall, 2005.

Dewi, Ni Putu Wulan Pratami, and Gusti Ngurah Sastra Agustika. “Efektivitas Pembelajaran Matematika Melalui Pendekatan PMRI Terhadap Kompetensi Pengetahuan Matematika.” Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan 4, no. 2 (2020).

Hadi, Sutarto. Pendidikan Matematika Realistik Dan Implementasinya. Banjarmasin: Tulip Banjarmasin, 2005.

Hatta, Idris. Landasan Pendidikan. Surakarta: Universitas Muhammadiyah Surakarta, 2001.

Hendriana, Heris, and Utari Soemarmo. Penilaian Pembelajaran Matematika. Bandung: PT Refika Aditama, 2014.

Holmes, Emma E. New Directions in Elementary School Mathematics-Interactive Teaching and Learning. New Jersey: A Simon and Schuster Company, 1995.

Hudojo, Herman. Mengajar Belajar Matematika. Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan, 1988.

Komalig, Reykha Nindya, Yesi Gusmania, and Asmaul Husna. “Efektivitas Pendekatan PMRI Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Kelas X SMKIT Darussalam Boarding School.” Pythagoras 8, no. 1 (2019).

Lestari, Lesta, and Deddy Sofyan. “Perbandingan Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Dalam Matematika Antara Yang Mendapat Pembelajaran Matematika Realistik (PMR) Dengan Pembelajaran Konvensional (Penelitian Eksperimen Di Kelas VIII Sekolah Menengah Pertama Negeri Satu Sukawening).” Jurnal Pendidikan Matematika 3, no. 2 (2014).

Muchlis, Effie Efrida. “Pengaruh Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Indonesia (PMRI) Terhadap Perkembangan Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Kelas II SD Kartika 1.10 Padang.” Exacta 10, no. 2 (2012).

Murdani. “Mengembangkan Perangkat Pembelajaran Matematika Dengan Pendekatan Realistik Untuk Meningkatkan Penalaran Geometri Spasial Siswa Di SMP Negeri Arun Lhokseumawe.” Jurnal Peluang 1, no. 2 (2013).

RI, Presiden. Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional Bab I pasal 1 yang membahas tentang ketentuan umum. Jakarta, issued 2003.

———. Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional Bab X pasal 37 yang membahas tentang kurikulum., issued 2003.

Shadiq, Fajar. Pemecahan Masalah Penalaran Dan Komunikasi. Yogyakarta: Departemen Pendidikan Nasional, 2004.

Sobel, Max A, and Evan M. Maletsky. Mengajar Matematika: Sebuah Buku Sumber Alat Peraga, Aktiivitas Dan Srategi Untuk Guru Matematika SD, SMP, SMA (Terjemahan Suyono). Jakarta: Erlangga, 2022.

Sugiyono. Metode Penelitian Kuali Kuanti Dan R&D. Bandung: Alfabeta, 2013.

Suherman, et al. Strategi Pembelajaran Matematika Kontemporer. Bandung: Jurusan Pendidikan Matematika UPI, 2001.

Supinah, and D W. Agus. Strategi Pembelajaran Matematika Sekolah Dasar. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional, Direktorat Jenderal Peningkatan Mutu Pendidik dan Tenaga Kependidikan, Pusat Pengembangan dan Pemberdayaan Pendidik dan Tenaga Kependidikan (PPPPTK) Matematika, 2009.

Tarigan, Daitin. Pembelajaran Matematika Realistik. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional, Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi, 2006.

Published

2022-12-14

How to Cite

Hidayati, K., & Zubaidi, A. (2022). MATHEMATICS PROBLEM-SOLVING ABILITY FOR FOURTH GRADE STUDENTS OF SDN 2 TONATAN BY USING THE PMRI APPROACH. Jurnal Ibriez : Jurnal Kependidikan Dasar Islam Berbasis Sains, 7(2), 181-194. https://doi.org/10.21154/ibriez.v7i2.266

Issue

Section

Articles